Sprawozdanie z projektu czytelniczego pt: „Z którym bohaterem literackim mógłbyś się zaprzyjaźnić?” w klasie I C
Czytanie dziecku to najskuteczniejszy sposób wychowania człowieka z wyobraźnią, samodzielnie myślącego i mądrego, który będzie umiał sobie radzić ze zmianami w życiu. A bycie uczniem klasy pierwszej to duże zmiany w życiu małego człowieka.
Mądre książki przynoszą wzorce właściwych zachowań. Dzięki czytaniu i rozmowie o problemach, które porusza książka, dzieci uczą się odróżniania dobra od zła, rozwija się ich wrażliwość moralna. Potrafią wówczas zastanowić się nad konsekwencjami własnych słów i czynów.
26 i 27 września czytaliśmy fragmenty książki Marii Kownackiej ,,Plastusiowy pamiętnik”. Poznawaliśmy szkolne przygody Tosi i jej plastelinowego towarzysza Plastusia. Dzieci opisywały jego wygląd , opowiadały historie, które szczególnie im zapadły w pamięci i zapragnęły mieć swojego małego przyjaciela Plastusia. Zajęcia zakończyliśmy lepieniem z plasteliny bohatera i mieszkańca piórnika Tosi.
23 i 29 października poznawaliśmy i bawiliśmy się tekstami wierszy Jana Brzechwy i Juliana Tuwima. Ocenialiśmy postępowanie bohaterów wierszy ,, Samochwała”, ,,Skarżypyta”, ,,Leń”, ,,Kwoka”, ,,Ptasie plotki”. Dzieci wyrażały swoją opinie na temat : czy chcieliby zaprzyjaźnić się z kimś takim, dlaczego? Dużą dozę przeżyć emocjonalnych dały dzieciom zabawy dramowe. Jedna osoba była bohaterem wiersza , a druga kulturalnie i grzecznie nakłaniała ją do zmiany zachowania. Tego typu działania pozwalały myśleć, zadawać pytania, opisywać świat i wyrażać swoje opinie.
W listopadzie poznawaliśmy tajemnice prawdziwej przyjaźni śledząc historię najpiękniejszej rybki w oceanie na podstawie książki Marcusa Pfistera ,, Błysk”.
Z ciekawymi przygodami mieszkańców pewnej kamienicy zapoznała nas Maria Terlikowska w książce ,, Drzewo do samego nieba”. Dzieci poznawały na czym polega wzajemna przyjaźń, troska i życzliwość ludzi mieszkających obok siebie, w tym samym bloku.
A swoje spostrzeżenia i wrażenia przedstawiły w pracach plastycznych, z których zrobiliśmy klasową wystawę.
Renata Trochim I c