Wiosenna przerwa świąteczna 28.03 – 02.04.2024 r.
Życzymy wszystkim zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych, pełnych wiary, nadziei i miłości,
jak również serdecznych i radosnych spotkań w gronie rodziny i wśród przyjaciół.
Wesołego "Alleluja"!
Kompleksowy System Rekrutacji
Dobroczynność w klasach młodszych w I semestrze roku szkolnego
Uczniowie klas 1-3 pod kierunkiem p. Marty Perkowskiej wzięli udział w następujących akcjach charytatywnych:
- akcja „Rękawiczki dla bezdomnych”,
- zbiórka karmy dla kotów ze schroniska,
- akcja „Góra grosza” na rzecz dzieci wychowujących się poza swoją rodziną.
Dziękujemy serdecznie dzieciom oraz rodzicom za hojne serce!
„Co uczyniliście jednemu z braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili” Jezus (Mt 25, 40)
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji.
Konkurs "Anioły, aniołeczki"
Zapraszamy do wzięcia udziału w szkolnym konkursie plastycznym
„Anioły, aniołeczki”
Konkurs dla klas IV - VIII
Celem konkursu jest rozwijanie zdolności plastycznych i kreatywnych.
Technika i format prac:
-format A-4, A-3
-technika ( malowanie, rysowanie, wydzieranki, wyklejanki, techniki łączone, collage, grafika). Dozwolone są komputerowe projekty graficzne.
Wymagania konkursowe:
-każda praca powinna być związana z tematem konkursu oraz być podpisana (imię, nazwisko, wiek uczestnika, klasa)
-prace mają być wykonane samodzielnie
Miejsca składania prac: s.148
Prace należy dostarczyć najpóźniej do: 14.01.2022r
Ocena prac:
Oceny prac dokona jury powołane przez organizatorów konkursu. Decyzje jury są ostateczne.
Prace będą oceniane pod względem następujących kryteriów:
-zgodność z tematem (Anioły!)
-jakość, estetyka i pomysłowość wykonania
-stopień trudności
Prace zostaną ocenione i nagrodzone (3miejsca i wyróżnienia). Wyniki na stronie szkoły. Przewidziane są dyplomy! Zapraszamy do udziału w konkursie.
Elżbieta Wołejko
Tradycje Świąt Bożego Narodzenia
Tradycje Świąt Bożego Narodzenia
O wyjątkowości świąt Bożego Narodzenia stanowi Wigilia, której momentem kulminacyjnym jest wieczerza rozpoczynająca się wraz z pierwszą gwiazdką. To bezpośrednie nawiązanie do gwiazdy betlejemskiej, zgodnie z przekazem biblijnym – wskazującej drogę do stajenki Trzem Królom.
W naszym kraju nie wyobrażamy sobie wieczerzy wigilijnej bez łamania się opłatkiem. Polska to jedyny kraj, gdzie rozpowszechniony jest ten zwyczaj.
Potrawy wigilijne były i są nadal zróżnicowane regionalnie, ale zawsze zwracano uwagę na to, aby były przygotowane z darów pola, ogrodu, sadu, lasu i wody. Ilość dań w dawnych czasach była różna. Najczęściej uważano, że powinno być ich 12 czyli tyle ilu było apostołów lub w innej wersji – miesięcy w roku. Mogło być ich także 7 ponieważ jest tyle dni tygodnia lub 9 w nawiązaniu do chórów anielskich. Panowało przekonanie, ze należy spróbować każdej z wigilijnych potraw, ponieważ przyniesie to zdrowie i szczęście w nadchodzącym roku.
Typowe potrawy wigilijne to barszcz z uszkami, zupa grzybowa, kapusta z grochem, pierogi z kapustą i grzybami, karp smażony, kutia. /potrawa wschodnich regionów Polski, przygotowywana z gotowanej pszenicy, którą wcześniej obtłukiwano w stępach, z dodatkiem miodu i maku/
Ciekawym zwyczajem jest zostawianie jednego pustego nakrycia dla niespodziewanego gościa. Wędrowiec, który zabłądził, może zapukać do naszych drzwi, gdy będziemy w trakcie spożywania wieczerzy wigilijnej. Trzeba go ugościć. Dodatkowe nakrycie upamiętnia też osobę lub osoby, które w przeszłości zasiadały z nami do wigilijnej wieczerzy, ale nie ma już ich wśród nas.
Kolejną tradycją jest kładzenie siana pod wigilijny obrus. Ma ono symbolizować ubóstwo, w jakim narodził się Jezus Chrystus oraz skromność. Co ciekawe, według pogańskich przekonań sianko pod obrusem ma także sprowadzić dobrobyt dla domowników i stanowi dobrą wróżbę na nadchodzący rok.
Nieodłącznym elementem obchodów świąt Bożego Narodzenia jest Pasterka. Ma ona wielowiekową tradycję i bez wątpienia należy do najbardziej lubianych mszy świętych. Podczas niej po raz pierwszy w roku wykonuje się kolędy i pastorałki, które są nie tylko wyrazem radości, ale także formą modlitwy.
Zanim pojawiła się choinka, świąteczną dekoracją domu był podłaźnik (podłaźniczka) i pająk, które wieszano pod sufitem. Zielone drzewka jeszcze w kulturze przedchrześcijańskiej były uważane za symbol życia i płodności. Podłaźnik to wierzchołek lub gałąź drzewka iglastego zawieszany w izbie bezpośrednio nad stołem wigilijnym lub w świętym kącie.
Współcześnie dla wielu osób choinka to najważniejszy element świąt Bożego Narodzenia. To bożonarodzeniowe drzewko przywędrowało na tereny Polski na przełomie XIX i XX wieku. Początkowo choinki zdobiły domy magnackie, szlacheckie i mieszczańskie, a z czasem zaczęto stawiać je w izbach wiejskich. W chrześcijaństwie choinka stała się symbolem rajskiego drzewa i nadzieją życia wiecznego. Dawniej choinki przyozdabiano łańcuchami z bibuły i słomy, jabłkami, orzechami i ciastkami.
W odróżnieniu od zwyczaju spędzania Bożego Narodzenia w gronie najbliższej rodziny, w drugi dzień świąt bawiono się huczniej i weselej, odwiedzano dalszych krewnych. Dzień św. Szczepana był przeznaczony na rodzinne i sąsiedzkie odwiedziny.
Drugiego dnia świąt rozpoczynało się również chodzenie po kolędzie. Kolędnicy w przebraniach turonia, konia, żurawia, bociana itp. przynosili dobre wróżby i życzenia wszelkiej pomyślności. Wchodząc do domów, pozdrawiali gospodarzy, śpiewali kolędy, wygłaszali życzenia zdrowia i urodzaju, a także odgrywali różne scenki. Za to trzeba było odwdzięczyć się im pokarmem, zazwyczaj kiełbasą, szynką lub ciastem, a niekiedy nawet skromną zapłatą.
Zwyciężyliśmy w konkursie „PROJEKT:SZKOŁA!”
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej opublikowało listę zwycięzców w konkursie
„PROJEKT: SZKOŁA!” organizowanym w ramach akcji edukacyjnej „Lekcja o Funduszach Europejskich VI”. Wśród 24 nagrodzonych nauczycieli i szkół znalazła się też nasza placówka!
Nasza szkoła przystąpiła do projektu „Lekcja o Funduszach Europejskich VI”, w ramach którego zorganizowaliśmy na bazie przekazanych przez organizatorów materiałów – zajęcia dla uczniów. Tematyka lekcji dotyczyła rozwoju lokalnego, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju polskich miejscowości. W ramach kolejnego etapu akcji mogliśmy wziąć udział w konkursie, dotyczącym opracowania pomysłu na lokalną inwestycję - w szkole lub najbliższym otoczeniu. Zadaniem nauczycieli było sprawdzenie, jakie zmiany byłyby korzystne zarówno dla uczniów, kadry dydaktycznej jak i lokalnej społeczności. Jak informują organizatorzy wpłynęło 58 bardzo dobrze opracowanych projektów, a wybór zwycięzców nie był łatwy! Tym bardziej cieszymy się, że znaleźliśmy się w gronie laureatów.
Nasza szkoła za udział w konkursie otrzymała monitor interaktywny o wartości 8500 zł, zaś nauczyciel, który zgłosił pomysł – czytnik ebook o wartości 700 zł i dyplom.
Pełna lista zwycięzców znajduje się na stronie: https://www.polskawschodnia.gov.pl/strony/o-programie/lekcja-o-funduszach-europejskich-vi/aktualnosci/konkurs-projektszkola-rozstrzygniety/