Biblioteka klas 0-III Szkoły Podstawowej nr 21 w Białymstoku oferuje blisko 100 książek o tematyce pedagogiczno-psychologicznej. Książki dobierane są przez nauczycieli bibliotekarzy z uwagą i troską o jak najwyższą jakość zawartych w nich treści.
W ostatnich latach rodzice, nauczyciele i i nne osoby pracujące z młodzieżą zaczęły szczególną uwagę poświęcać tematowi przemocy wśród dzieci. Efektem tego są liczne publikacje dostarczające informacji na temat agresji i jej rozwoju w dzieciństwie, a także przedstawiające środki zaradcze i sprawdzone metody interwencji. W Bibliotece dostępne są na ten temat następujące pozycje:
Heike Baum - 'Prawie pękam ze złości! O radzeniu sobie z agresją i gniewem'
Karl E. Dambach - 'Mobbing w szkole'
Suzanne Guerin - 'Przemoc i prześladowanie w szkole'
Renata Knez - 'Saper czyli jak rozminować agresję'
Sarah Lawson - 'Jak pomóc zastraszonemu dziecku'
Rosemarie Portmann - 'Przemoc wśród dzieci'
Ron Potter-Efron - 'Życie ze złością'
Joachim Rumpf - 'Krzyczeć, bić, niszczyć'
Szybki rozwój naszej cywilizacji wymaga elastyczności i umiejętności podejmowania nowych wyzwań. Jest to szczególnie trudne dla dzieci, otoczonych nowinkami technologicznymi, dorastającymi w konsumpcyjnym raju. Problemy uzależnienia od gier komputerowych i Internetu, czy wartościowania przez pryzmat posiadania stają się coraz bardziej powszechne. Z pomocą mogą przyjść książki poruszające te zagadnienia, tj:
Andrea Broun - 'Mniej...to znaczy więcej czyli jak radzić sobie z dziecięcą konsumpcją i zapobiegać uzależnieniom'
Bruce Eimer - 10 sposobów jak pokonać lęk przed zmieniającym się światem'
Thomas Feibel - 'Zabójca w dziecinnym pokoju'
Mark Griffiths -' Gry i hazard. Uzależnienia dzieci w okresie dorastania'
Krzysztof Zajączkowski - 'Profilaktyka uzależnień, a wartości'
Niekiedy zapanowanie nad zachowaniem dziecka stanowi nie lada wyzwanie. Jednak nie zawsze nieprzeciętne reakcje wynikają ze złej woli dziecka, a opinia urwisa nie zawsze jest sprawiedliwa. Diagnoza lub wykluczenie pewnych zaburzeń typu ADHD, nerwicy lękowej, zespołu Aspergera jest pierwszym krokiem do poprawy jakości życia zarówno dziecka, jak i jego otoczenia. Polecamy:
Judith Bemis - 'Pokonac lęki i fobie'
Archibald Hart - 'Twoje dziecko i stres'
Janet E. Heininger - 'Od chaosu do spokoju'
Artur Kołakowski - 'ADHD - zespół nadpobudliwości psychoruchowej'
Sara G.Mattis - 'Lęk i fobie nastolatków'
Rosemarie Portmann - 'Dzieci a stres'
Szybko zmieniające się wymogi dnia codziennego i lęk temu towarzyszący są powszechnie doznawane przez dzieci. Jednym ze sposobów wspierania najmłodszych jest odkrywanie roli literatury, a szczególnie baśnie i bajek, które pomagają zrozumieć świat, kompensują niezaspokojone potrzeby, przedstawiają inne wzory myślenia i działania, a tym samym budują zasoby osobiste, stymulują rozwój. Uwrażliwiają na piękno i dobro. Polecamy:
Boris Brett - 'Bajki, które leczą'
Maria Molicka - 'Bajko-terapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii'
Maria Molicka - 'Bajki Terapeutyczne czI i cz.II'
Dorota Zawadzka - 'Siedem supełków. Bajki, które pomagają wychować'
Droga do osiągnięć w nauce nie jest prosta. Dlatego tak ważne jest by od samego początku towarzyszyć dziecku w tym procesie. Wskazówki i rady zawarte w poniższych książkach ułatwią opiekunom zrozumienie jego istoty, jaką wydaje się być poczucie własnej wartości dziecka i odpowiednia motywacja ze strony rodziców i nauczycieli. Polecamy:
Christina Buchner - 'Sukces w szkole jest możliwy'
Jagoda Cieszyńska - 'Kocham uczyć czytać'
Martin V.Covington - 'Motywacja do nauki'
Ronald D.Davis - 'Dar uczenia się'
Adele Faber - 'Jak mówić, żeby dzieci się uczyły'
Christie Kaniak-Urban - 'Każde dziecko ma swoje mocne strony'
Sigrid Leo - 'Nagle wszystko rozumiem!'
Beata Oelszlaeger - 'Jak uczyć uczenia się?'
Robert J. Sternberg - 'Jak nauczyć dzieci myślenia?'
Ostatnie badania wykazały, że oglądanie telewizji i Internetu stanowią najpopularniejsze formy spędzania wolnego czasu przez dzieci. Mogą być one wspaniałymi narzędziami służącymi edukacji, lecz liczne doświadczenia wykazują, że dzieci najlepiej uczą się poprzez aktywne działanie. Gry i zabawy prowadzą do wzmocnienia poczucia własnej wartości, podnoszą zdolność komunikacji, rozwijają inteligencję i wyobraźnię, uczą właściwych reakcji i emocjo, a także przekazują radość ze zdobywania wiedzy. Rodziców zainteresowanych tym tematem odsyłamy do:
Ann Donelly - 'Gry i zabawy dla dzieci'
Birgit Fuchs - 'Gry i zabawy na dobry klimat w grupie'
Renate Fischer-Tietze - 'Nie ma głupich dzieci'
Josef Griesbeck - 'Zabawy uczące współzawodnictwa i wygrywania'
Heine Krombholz - 'Radość z ruchu na swiezym powietrzu'
Josette i Ba Luvmour - 'Wszyscy wygrywamy'
Na koniec chciałabym polecić książki dotyczące samodoskonalenia, ktore również znalazły się w naszych zbiorach/ Rozwój wewnętrzny trwa przecież całe życie i nie dotyczy tylko naszych dzieci. Jego poziom wpływa nie tylko na jakość naszego życia, ale także na życie innych. Samodoskonalenie pomaga być lepszym rodzicem i człowiekiem. W tym zakresie polecamy:
Meredith Balbin - 'Twoja rola w zespole'
Nathaniel Branden - 'Jak dobrze być sobą'
Mira Montana Czarowowska - 'Przyjazne porozumiewanie się'
Windy Dryden - 'Asertywność krok po kroku'
Mary Hartley - 'Jak słuchać, by ludzie do nas mówili'
James w. Pennebaker - 'Otwórz się. Uzdrawiająca siła wyrażania emocji'
Serdecznie zapraszamy do Biblioteki, przypominając, że korzystanie z niej jest bezpłatne i ogólnodostępne. Nauczyciele Bibliotekarze służą radą i pomocą przy wyborze lektury.
Do zobaczenia!