Ogólnopolski Program Uczymy Dzieci Programować - edycja II
Organizator programu: EduSense
Koordynatorzy programu: Anna Świć, Rafał Mitkowski
Autor materiałów edukacyjnych wykorzystywanych w programie: Anna Świć
Wstęp:
,,Uczymy dzieci programować” to program edukacyjny, którego adresatem są szkoły, przedszkola, biblioteki, centra kultury, ośrodki edukacyjne a także rodzice dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Celem programu jest upowszechnianie nauki programowania już od najmłodszych lat, wsparcie nauczycieli w procesie nauczania tak aby bez lęku i obaw mogli włączać elementy programowania do zajęć dydaktycznych niezależnie od realizowanych aktualnie treści, wplatać programowanie w edukację matematyczną, językową, społeczną.
Wprowadzenie nauki programowania już od pierwszej klasy szkoły podstawowej (optymalnie byłoby wprowadzić elementy kodowania do zajęć dydaktycznych w przedszkolu) daje dzieciom szansę na zdobywanie kompetencji przyszłości, odpowiedzialne wprowadzanie w cyfrowy świat, kształtowanie logicznego, algorytmicznego myślenia, ale również wdrażanie do pracy zespołowej, tworzenia czegoś dla dobra ogółu ale z poszanowaniem praw jednostki.
Korzyści w odniesieniu do:
Uczniów / Dzieci:
Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności, umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań.
Nauczycieli:
Podniesienie kwalifikacji nauczycieli poprzez proponowane im warsztaty stacjonarne i warsztaty online (cykliczne spotkania), udostępnianie materiałów metodycznych, oswojenie lęków związanych z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii w pracy nauczyciela.
Rodziców:
Wsparcie w świadomym i odpowiedzialnym wprowadzaniu dzieci w cyfrowy świat (szkolenia online dla rodziców - październik i styczeń), materiały dydaktyczne przygotowane z myślą o pracy dziecko-rodzic).
Placówek edukacyjnych:
Wzbogacenie bazy placówek o materiały dydaktyczno - metodyczne, podniesienie rangi placówki, promocja placówki i nauczycieli w środowisku lokalnym.
Pracować będziemy z wykorzystaniem (do wyboru):
- Maty do kodowania „Kodowanie na dywanie” lub innej kratownicy lub przygotowanych przez nas materiałów dodatkowych,
- Robotów Ozobot,
- Aplikacji tabletowych: Scratch Junior, Kodable, Lightboot, The Foos,
- Platformy internetowej ozoblockly.pl, platformy code.org,
- Scratcha 3.0
O tym pamiętamy/ to jest dla nas ważne:
- realizacja treści wynikających z podstawy programowej,
- włączanie treści programistycznych w zajęcia dydaktyczne z zakresu różnych edukacji,
- proponowanie aktywności wpływających na wszechstronny rozwój dziecka,
- płynne przejście od programowania offline do pracy z wykorzystaniem aplikacji tabletowych i platform internetowych,
- stopniowanie trudności zajęć,
- nauka przez zabawę,
- różne formy realizacji zajęć: grupowa, zespołowa, indywidualna
Proponowane tematy zajęć:
- ,,Oto ja” - poznajemy siebie, poznajemy świat kodowania,
- ,,Zakodowana kropka” - na tropie ukrytych talentów,
- „Dary jesieni” - wprowadzamy pojęcie warunku,
- „Moja ulubiona zabawka/aktywność” - w poszukiwaniu algorytmu,
- „Jesień w sadzie i ogrodzie” - szukamy rytmów, szukamy kategorii,
- „Code Week” - wyzwanie,
- „Nasze zmysły” - aktywności w nurcie STEAM,
- „Jesienne nastroje” - zakodowane pomysły na pochmurne dni,
- „Jestem twórcą” - artystyczne kodowanie,
- „W cieple i blasku ognia”,
- „Przyjaźń” - zaprogramowana praca zespołowa,
- „Kalendarz adwentowy” - wyzwanie,
- „W Poszukiwaniu gwiazd” - pętle,
- „Długie, zimowe wieczory” - optymalizujemy kod,
- „Woda - życie” - zakodowane eksperymenty,
- „W świecie marzeń, w świecie wyobraźni” - podsumowanie programu
Proponowane aktywności będą podzielone ze względu na poziom trudności i wiek uczestników
Wspólne dodatkowe wyzwania:
Tydzień Code Week - cykl warsztatów dla dzieci (możliwość zgłoszenia wydarzenia i otrzymania certyfikatu dla placówki),
Kalendarz adwentowy - krótkie aktywności okołoprogramistyczne w okresie 01.12 - 20.12 (certyfikat dla placówki i uczestników)
Ogólnopolski Program Uczymy Dzieci Programować - edycja II
Organizator programu: EduSense
Koordynatorzy programu: Anna Świć, Rafał Mitkowski
Autor materiałów edukacyjnych wykorzystywanych w programie: Anna Świć
Wstęp:
,,Uczymy dzieci programować” to program edukacyjny, którego adresatem są szkoły, przedszkola, biblioteki, centra kultury, ośrodki edukacyjne a także rodzice dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Celem programu jest upowszechnianie nauki programowania już od najmłodszych lat, wsparcie nauczycieli w procesie nauczania tak aby bez lęku i obaw mogli włączać elementy programowania do zajęć dydaktycznych niezależnie od realizowanych aktualnie treści, wplatać programowanie w edukację matematyczną, językową, społeczną.
Wprowadzenie nauki programowania już od pierwszej klasy szkoły podstawowej (optymalnie byłoby wprowadzić elementy kodowania do zajęć dydaktycznych w przedszkolu) daje dzieciom szansę na zdobywanie kompetencji przyszłości, odpowiedzialne wprowadzanie w cyfrowy świat, kształtowanie logicznego, algorytmicznego myślenia, ale również wdrażanie do pracy zespołowej, tworzenia czegoś dla dobra ogółu ale z poszanowaniem praw jednostki.
Korzyści w odniesieniu do:
Uczniów / Dzieci:
Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności, umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań.
Nauczycieli:
Podniesienie kwalifikacji nauczycieli poprzez proponowane im warsztaty stacjonarne i warsztaty online (cykliczne spotkania), udostępnianie materiałów metodycznych, oswojenie lęków związanych z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii w pracy nauczyciela.
Rodziców:
Wsparcie w świadomym i odpowiedzialnym wprowadzaniu dzieci w cyfrowy świat (szkolenia online dla rodziców - październik i styczeń), materiały dydaktyczne przygotowane z myślą o pracy dziecko-rodzic).
Placówek edukacyjnych:
Wzbogacenie bazy placówek o materiały dydaktyczno - metodyczne, podniesienie rangi placówki, promocja placówki i nauczycieli w środowisku lokalnym.
Pracować będziemy z wykorzystaniem (do wyboru):
- Maty do kodowania „Kodowanie na dywanie” lub innej kratownicy lub przygotowanych przez nas materiałów dodatkowych,
- Robotów Ozobot,
- Aplikacji tabletowych: Scratch Junior, Kodable, Lightboot, The Foos,
- Platformy internetowej ozoblockly.pl, platformy code.org,
- Scratcha 3.0
O tym pamiętamy/ to jest dla nas ważne:
- realizacja treści wynikających z podstawy programowej,
- włączanie treści programistycznych w zajęcia dydaktyczne z zakresu różnych edukacji,
- proponowanie aktywności wpływających na wszechstronny rozwój dziecka,
- płynne przejście od programowania offline do pracy z wykorzystaniem aplikacji tabletowych i platform internetowych,
- stopniowanie trudności zajęć,
- nauka przez zabawę,
- różne formy realizacji zajęć: grupowa, zespołowa, indywidualna
Proponowane tematy zajęć:
- ,,Oto ja” - poznajemy siebie, poznajemy świat kodowania,
- ,,Zakodowana kropka” - na tropie ukrytych talentów,
- „Dary jesieni” - wprowadzamy pojęcie warunku,
- „Moja ulubiona zabawka/aktywność” - w poszukiwaniu algorytmu,
- „Jesień w sadzie i ogrodzie” - szukamy rytmów, szukamy kategorii,
- „Code Week” - wyzwanie,
- „Nasze zmysły” - aktywności w nurcie STEAM,
- „Jesienne nastroje” - zakodowane pomysły na pochmurne dni,
- „Jestem twórcą” - artystyczne kodowanie,
- „W cieple i blasku ognia”,
- „Przyjaźń” - zaprogramowana praca zespołowa,
- „Kalendarz adwentowy” - wyzwanie,
- „W Poszukiwaniu gwiazd” - pętle,
- „Długie, zimowe wieczory” - optymalizujemy kod,
- „Woda - życie” - zakodowane eksperymenty,
- „W świecie marzeń, w świecie wyobraźni” - podsumowanie programu
Proponowane aktywności będą podzielone ze względu na poziom trudności i wiek uczestników
Wspólne dodatkowe wyzwania:
Tydzień Code Week - cykl warsztatów dla dzieci (możliwość zgłoszenia wydarzenia i otrzymania certyfikatu dla placówki),
Kalendarz adwentowy - krótkie aktywności okołoprogramistyczne w okresie 01.12 - 20.12 (certyfikat dla placówki i uczestników)