WAŻNE! 

Informujemy, że funkcjonuje nowa strona internetowa szkoły.

Jest ona systematycznie rozbudowywana

i uzupełniana.

Wszystkie bieżące ogłoszenia, informacje

i wydarzenia umieszczane są

na nowej stronie.

 

Link do nowej strony: 

 

https://sp21.edu.bialystok.pl

 

 Kl VI c ,,Książki uczą nas myślenia”

 Uczniowie w ramach realizacji powyższego projektu poszukiwali odpowiedzi na pytanie, czy warto czytać, jeśli tak, to dlaczego, w jaki sposób czytanie wpływa na rozwój jednostki, swobodę wypowiedzi, wyobraźnię, stylistykę wypowiedzi i ortografię.

Na każdej z pięciu jednostek lekcyjnych realizowali zaplanowane zadania. Pierwsze spotkanie miało formę ,,burzy mózgów”, w oparciu o przyniesione na lekcję książki wypowiadali się na ich temat, prezentując najważniejsze wątki. Ustne wypowiedzi zamienili na pisemne na kolejnej części projektu. Sprowokowani do dyskusji poddali głębszej analizie  zawarte instrukcje, wskazówki życiowe, sposoby postępowania, rady, mądrości życiowe – przelali te analizy na kartki papieru. Ulubione, wybrane fragmenty zilustrowali i zaopatrzyli ilustracje we wcześniej wypracowane motta.

Ewaluacja projektu polegała na wykonaniu plakatów w grupach na bazie wcześniej opracowanych materiałów. Plakaty zawierają informacje na temat przeczytanych pozycji książkowych: autorzy, tytuły, krótkie streszczenia, ilustracje do tekstów oraz odpowiedzi na wcześnie postawione pytania problemowe. Przedstawiciele grup zaprezentowali wytwory swojej pracy.

 

Wychowawca  klasy  - Joanna Śliwska

 

  • Photo3
  • Photo1
  • Photo4

  • Photo2
  • Photo5

VI B  „Czytam – polecam”

W roku szkolnym 2019/2020 klasa VI B wzięła udział w projekcie czytelniczym, którego celem jest popularyzacja czytelnictwa oraz zachęcanie do podejmowania inicjatyw na rzecz zwiększenia zainteresowania czytaniem książek wśród dzieci i młodzieży.

W ramach projektu podejmowane były różnorodne działania.

Klasa podjęła się tematu „Czytam – polecam” i zrealizowała go na lekcjach z wychowawcą. Podczas tych lekcji każdy uczeń miał swoją ulubioną książkę i czytał jej najciekawsze fragmenty, następnie opowiadał dlaczego dana książka tak go zaciekawiła i dlaczego warto ją przeczytać. Celem tego działania było zachęcenie uczniów do słuchania i czytania książek. Dzięki temu każdy uczeń poszerzał wiedzę na temat przekazu informacji i utrwalał czytanie ze zrozumieniem.

Uczniowie mogli wykazać się wiedzą i umiejętnościami uzupełniając karty pracy, na których mogli ocenić swoją ulubioną książkę, zilustrować swoje wrażenia, opisać problematykę utworu, akcję, wątki oraz wady i zalety książki.  W tym zadaniu uczniowie utrwalali wyszukiwanie informacji z tekstu.

Projekt okazał się ciekawą formą, dzięki której której można spotkać się z książką poprzez różnorodne działania zachęcające  do czytania.

 

 wychowawca klasy – Piotr Szulc

 

  • Photo2
  • Photo1
  • Photo3

 

 

Kl V C   „Moja ulubiona książka”

W dniach 3.10.2019 – 31.10.2019 klasa VC wykonywała zadania dotyczące projektu czytelniczego realizowanego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

Projekt miał na celu:

  • rozwijanie kompetencji czytelniczych,
  • upowszechnianie czytelnictwa wśród młodzieży, nauczycieli, rodziców,
  • rozwijanie zainteresowań indywidualnych uczniów,
  • wprowadzenie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturę poprzez literaturę i sztuki plastyczne,
  • wzmocnienie zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów,
  • zapoznanie z nowościami bibliotecznymi zakupionymi z dotacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

Uczniowie na początku pracy wybrali temat projektu: „Moja ulubiona książka”. Następnie zdecydowali się na pracę indywidualną lub grupową a także wybrali tytuł książki, którą chcieliby zaprezentować kolegom. Po konsultacjach z opiekunem dotyczących doboru treści oraz formy pracy przystąpili do działania.

Ponadto w związku z obchodami w październiku Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych podczas godziny wychowawczej (23.10.2019) został odczytany list pisarza litewskiego Kęstutisa Kasparavičiusa skierowanego do dzieci pt. „Książki pomagają nam zwolnić!”.

31 października 2019 roku podczas lekcji języka polskiego odbyła się prezentacja. Dzieci były bardzo zadowolone i dumne ze swoich prac. Z ogromnym zainteresowaniem słuchały tego, co maja do przekazania inni. Zadawały kolegom dodatkowe pytania o wybrane pozycje. Prezentacji towarzyszyła doskonała atmosfera.

wychowawca klasy – Agnieszka Szczebiot

 

  • Photo3
  • Photo1
  • Photo2

 

 

 

W 2019 roku nasza szkoła otrzymała dotację docelową na zakup nowości wydawniczych – książek niebędących podręcznikami i książkami naukowymi – w ramach programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”

Program ma na celu wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa i zakup nowości wydawniczych.

 

W ramach Narodowego Projektu Rozwoju Czytelnictwa do biblioteki szkolnej zakupiliśmy 916 książek. 54% zakupu stanowią lektury, a pozostałe to nowości wydawnicze i bestsellery należące do literatury dziecięcej i młodzieżowej.  Młodzież w naszej szkole zawsze chętnie odwiedzała bibliotekę. Odkąd możemy zaoferować naszym uczniom wiele atrakcyjnych pozycji książkowych, obserwujemy  zwiększoną  frekwencję  i większe zainteresowanie czytaniem.

Szkoła, przystępując do programu, chętnie wzięła udział w promocji czytelnictwa.

Zrealizowaliśmy 28 projektów czytelniczych.

Sprawozdania z ich  realizacji w poszczególnych klasach, koordynowane przez nauczycieli wychowawców znajdują się poniżej.

 

„Misie w książkach” - kl. I a

„Zgadnij z jakiej jestem książki ?” - kl. I b

„Z którym bohaterem literackim mógłbyś się zaprzyjaźnić?” - kl. I c

„Moje zwierzątko – mój przyjaciel” - kl. I d

„Czytam sobie” - kl. II a

"Z lekturą za pan brat" - kl. II b

„Książki na jesienne dni” - kl. II c

„Niezwykłe przygody z wesołym bohaterem” - kl. III a

Sprawozdanie z realizacji projektu czytelniczego w klasie III c

"Książki uczą nas myślenia" - kl. III d

"Książka niejedno ma imię" - kl. IV a 

"Książka lepsza niż tablet - kl. IV b

,,Moja ulubiona książka” - kl. V a

„Mamy pociąg do czytania” - kl. V b

„Moja ulubiona książka” - kl. V c

"Dobre praktyki szkoły" - projekt czytelniczy - kl. V d

„Czytam – polecam” - kl. VI b

"Książki uczą nas myślenia” - kl. VI c

„Czytam- polecam” - kl. VI d

„Polskie naj…” - kl. VI e

"Czytam- polecam!” - kl. VII a

„Film czy książka?” - kl. VII b

„Film czy książka” - kl. VII c

 „Film, czy książka?” - kl. VII d

„Książka uczy, bawi, wychowuje" - kl. VIII a

„Czytam - polecam” - kl. VIII b

,,Mój ulubiony bohater z lektury" - kl. VIII c

 

Kl IV A  ”Książka niejedno ma imię”

            W związku z realizacją w szkole Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 26 uczniów z klasy IV a zrealizowało w miesiącach październik – listopad 2019r. projekt pt. ”Książka niejedno ma imię”. Celem nadrzędnym podjętych działań była promocja literatury  i czytelnictwa wśród uczniów. Założone działania były przeprowadzane na godzinach wychowawczych i podczas lekcji języka polskiego.

            W październiku uczniowie zapoznali się z celami projektu, wysłuchali  listu pisarza litewskiego Kęstutisa Kasparavičiusa skierowanego do dzieci pt. „Książki pomagają nam zwolnić!” i ustalili pod kierunkiem wychowawcy formy i harmonogram podejmowanych działań.

            W dalszej kolejności dzięki obejrzeniu prezentacji multimedialnej i krótkiego filmu uczniowie zapoznali się historią książki i tym, jak zmieniała się wartość książek na przestrzeni wieków. Niemałe zaskoczenie wzbudził fakt, że książka miała w średniowieczu wartość jednej wsi, czy też czas jej przepisywania przez skrybów. Uczniowie podziwiali też wnętrza najpiękniejszych bibliotek na świecie. Okazało się, że najwięcej jest i ich w Niemczech, Austrii i na Litwie.

            Ciekawe tytuły książek uczniowie mogli obejrzeć dzięki klasowej wystawce dotyczącej różnego oblicza książek i książeczek. Zachwyt uczniów wywołała „Książka z dziurą”, a także książka pop-up „ Kolorowy potwór” opisująca emocje.

            Ostatnim podjętym działaniem było przygotowanie słuchowiska na podstawie fragmentu lektury „Mikołajek”.

            Założone zadania zostały zrealizowane, wzbudziły pozytywne emocje uczniów i udowodniły,   że czas spędzony z książką jest pożyteczny.  

 

wychowawca klasy – Joanna Mikulska

 

  • Photo2
  • Photo4
  • Photo1

  • Photo3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodatkowe informacje